Ένα νέο τροχαίο ατύχημα με ανήλικο αναβάτη ηλεκτρικού ποδηλάτου φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις σοβαρές ελλείψεις ελέγχου και ασφάλειας στη χρήση ποδηλάτων στην πόλη.
Το περιστατικό σημειώθηκε στη διασταύρωση Κρήνης και Κιουταχείας, όταν ανήλικος, χωρίς προστατευτικό κράνος, συγκρούστηκε με όχημα, προκαλώντας τροχαίο ατύχημα. Ο νεαρός τραυματίστηκε ελαφρά και μεταφέρθηκε προληπτικά για εξετάσεις, ενώ το ποδήλατο υπέστη ζημιές.
Το γεγονός αυτό δεν είναι μεμονωμένο. Μόλις πριν λίγες ημέρες, το lesvosnews.net ως ανεξάρτητο ΜΜΕ είχε αναδείξει τις ανησυχίες των πολιτών σχετικά με τη νέα υπηρεσία κοινόχρηστων ποδηλάτων του Δήμου Μυτιλήνης, η οποία ξεκίνησε την 1η Αυγούστου. Η πρωτοβουλία παρουσιάστηκε ως ένα βήμα προς μια πιο «πράσινη» και ευέλικτη μετακίνηση. Όμως, η πραγματικότητα δείχνει ότι η ασφάλεια των χρηστών — και ιδιαίτερα των ανηλίκων — έχει παραμεληθεί επικίνδυνα.
Ας απαντήσει ο Δήμος πως ο ανήλικος βρέθηκε με ηλεκτρικό ποδήλατο; Τι έκανε για να μην βρεθεί ο ανήλικος με ηλεκτρικό ποδήλατο;
Ασφάλεια… μόνο στα χαρτιά
Σύμφωνα με τον κανονισμό, η χρήση των ποδηλάτων επιτρέπεται αποκλειστικά σε άτομα άνω των 18 ετών. Στην πράξη, όμως, αυτός ο περιορισμός καταρρέει, καθώς η πλατφόρμα βασίζεται μόνο στην εισαγωγή στοιχείων χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας. Χωρίς ουσιαστική ταυτοποίηση ηλικίας, ανήλικοι μπορούν να ξεκλειδώσουν ποδήλατα χρησιμοποιώντας λογαριασμούς γονέων ή τρίτων.
Ακόμα και το μέτρο απενεργοποίησης της υπηρεσίας από τις 23:00 έως το πρωί είναι ανεπαρκές — δεν αποτρέπει τη χρήση από ανηλίκους κατά τη διάρκεια της ημέρας, ούτε λύνει το πρόβλημα του έλλειψης επίβλεψης και τήρησης των όρων ασφαλείας.
Ευθύνη Δήμου και εταιρείας
Το ερώτημα είναι σαφές: ποιος θα λογοδοτήσει αν ένα τέτοιο περιστατικό καταλήξει σε σοβαρό τραυματισμό ή ακόμα και σε θάνατο;
Η νομική αποποίηση ευθύνης του Δήμου μπορεί να έχει τυπική ισχύ, όμως σε ηθικό επίπεδο — και ενδεχομένως και σε νομικό — η παράλειψη ουσιαστικών μέτρων ελέγχου μπορεί να θεωρηθεί αμέλεια.
Η τεχνολογία υπάρχει: ταυτοποίηση μέσω gov.gr, σάρωση ταυτότητας ή διαβατηρίου, ή ακόμα και ζωντανή επιβεβαίωση στοιχείων, όπως εφαρμόζουν ήδη πλατφόρμες ενοικίασης οχημάτων. Η επιλογή να μην χρησιμοποιηθούν τέτοιες λύσεις αφήνει ένα τεράστιο κενό ασφαλείας, που καθημερινά εκθέτει παιδιά και πολίτες σε κινδύνους.
Το «πράσινο» δεν πρέπει να σημαίνει «επικίνδυνο»
Η προώθηση των ποδηλάτων ως μέσο βιώσιμης μετακίνησης είναι θετική και αναγκαία. Όμως, η μετάβαση σε πιο φιλικές προς το περιβάλλον λύσεις δεν μπορεί να γίνει εις βάρος της ασφάλειας και της υπευθυνότητας.
Η Μυτιλήνη δεν χρειάζεται μόνο περισσότερα ποδήλατα. Χρειάζεται ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει ότι αυτά χρησιμοποιούνται από τους κατάλληλους ανθρώπους, στον κατάλληλο χρόνο, με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας. Χρειάζονται πρώτα οι υποδομές…
Μέχρι να ληφθούν ουσιαστικά μέτρα, κάθε νέο ατύχημα δεν θα είναι «απρόβλεπτο» — θα είναι αναμενόμενο. Και τότε, το ερώτημα «ποιος φταίει;» θα έχει ήδη απαντηθεί.
Πηγή : lesvosnews.net